Aikakausilehdet

Kukapa ei olisi joskus lukenut aikakauslehtiä. Aikakauslehtiä löytää joka paikasta: työpaikan kahvihuoneesta, terveyskeskuksen odotushuoneesta, mökin huussista – tai jopa omasta postiluukustaan, sillä lehtitalot lähettävät joskus ilmaisia näytenumeroja, ja moneen eri yhdistykseen tai asiakasrekisteriin kuuluminen tarkoittaa ilmaista jäsenlehteä (esimerkiksi Martat, Pirkka tai Ahjo). Aikakauslehtitilauksia annetaan usein lahjaksi, ja puhelinmyyjien halvat tarjoukset houkuttelevat tilaamaan lehtiä myös omaan kotiosoitteeseen. Ostosreissun yhteydessä voi löytyä kiinnostava lehti, jonka saa 2–10 euron hinnalla mukaansa. Irtonumeromyynti onkin iso bisnes. Vuonna 2017 suomalaisia aikakauslehtiä myytiin 10,7 miljoonaa kappaletta, eli 47,9 miljoonan euron edestä. Irtonumerot tai kirjastoreissut ovat matalan kynnyksen tapa tutustua uusiin aikakauslehtiin. Aikakauslehdet eivät ole varsinaisia uutislehtiä, joskin osa aikakauslehdistä on keskittynyt käsittelemään ajankohtaisia asioita. Aikakauslehdissä on mahdollisuus käsitellä eri ilmiöitä pintaa syvemmältä, mihin tila ei sanomalehdissä tai uutissivustoilla riitä.

Aamukahvi ja ihana lehti, voiko olla parempaa tapaa aloittaa päivä?

Aikakauslehti ilmestyy esimerkiksi kerran viikossa tai kuukausittain. Maailman ensimmäinen aikakauslehti on todennäköisesti vuonna 1709 perustettu englantilainen The Tatler. Suomessa alettiin julkaista käytöstapoja naisille opettavaa Om Konsten at rätt behaga -lehteä jo vuonna 1782. Lehdestä on julkaistu näköispainoksia, joita saattaa löytää divareista tänäkin päivänä. 1900-luvulla valikoima laajeni ja monipuolistui merkittävästi, ja sama kehitys jatkuu edelleen. Aikakauslehtimaailma elää jatkuvassa muutoksessa. Uusia lehtiä luodaan sitä mukaa, mikä milloinkin ihmisiä kiinnostaa. Pikkumarketistakin löydät niin joogaan, vegaaniseen ruokavalioon, moottoripyöräurheiluun kuin vaikkapa korttiaskarteluun keskittyneitä lehtiä.

Lukijamääriltään suurimmat aikakauslehdet keväällä 2017 olivat Aikakausmedian mukaan S-ryhmän asiakaslehti Yhteishyvä  (1 930 000 lukijaa), K-ryhmän Pirkka (1 714 000) sekä finanssikonserni OP-ryhmän OP Lehti 621 000 lukijalla. Tilattavissa tai irtonumerona ostettavissa oleva aikakauslehti löytyy vasta neljänneltä sijalta, ja se on Aku Ankka, jota lukee reilu 600 000 suomalaista. Viides sija menee Taloustaidolle, kuudes Terveydeksi-lehdelle. Seitsemäs on myös terveyteen ja hyvinvointiin keskittynyt lehti, nimittäin Hyvä Terveys. Kärkikymmeniköstä löytyvät myös senioreille suunnattu ET-lehti, naistenlehtien klassikko Eeva sekä yleisaikakauslehti Apu.

Nainen lukee aikakausilehteä kävellessään

Ristikoista rikoksiin ja sumpuista suurusteisiin

Matkustelu on yhä suositumpi harrastus, ja inspiraatiota tai tietoiskuja voi hankkia esimerkiksi Mondosta tai Matkaoppaasta. Mondon lehtitilauksiin saa usein kaupan päällisinä Mondon laadukkaita matkaoppaita. Suuri Käsityö -lehdestä saa joka kuukausia uusia neulonta-, virkkaus- tai ompeluohjeita. Toisinaan kokeillaan erikoisempiakin tekniikoita, kuten solmeilua tai huovuttamista.

Kotipuutarha on yksi puutarhalehti, Viherpiha toinen. Sisustusvinkkejä ja -ideoita tarjoavat monet suomalaiset ja ulkomaiset lehdet. Maalaisromanttista tyyliä ihailevat valitsevat ostoskoriinsa usein Jeanne d’Arc Living -lehden, kun taas värikästä kirpparityyliä suosiva kallistuu Unelmien Talo&Koti -lehden puoleen. Avotakka kertoo antiikista, design-huonekaluista ja pohjoismaisesta sisustustyylistä.

Fit, Kunto Plus tai Me Naiset Sport keskittyvät kuntoiluun ja liikuntaan. Liikuntalehdistä luet esimerkiksi juoksukenkävertailuista, parhaista venyttelyistä tai kuntoilua tukevasta ruokavaliosta.

Retki-lehti kiinnostaa patikoijia ja muita ulkona liikkumisesta nauttivia. Ekoelo kertoo, miten pienentää omaa hiilijalanjälkeä tai hyödyntää villivihanneksia ja muita luonnon antimia. Sielunpeili kurkistaa energiahoitoihin, sekä antaa avaimia itsensä kokonaisvaltaiseen löytämiseen ja hyväksymiseen. Kissafanista opit uutta kissoista kuusi kertaa vuodessa. Vauva ja Kaksplus kertovat odotuksesta, synnytyksestä ja perhe-elämästä. Alibista on luettu rikoksista, rikollisista ja rikosten uhreista jo vuodesta 1979. Vapaa-ajan Kalastaja taas tarjoaa monipuolista tietoa kalastuksesta ja kaikesta siihen liittyvästä.

Tämän takia aikakausilehdet, tuotekuvastot ja kirjat voittavat kaikki digitaaliset tuotteet

Näiden lisäksi on muun muassa pelialaan, ruoanlaittoon, viininmaisteluun, hevosurheiluun, ristikkoihin tai esimerkiksi tieteen uusiin saavutuksiin keskittyviä lehtiä. Löydät lehtihyllyistä myös erilaisia aikuisille suunnattuja värityskirjoja tai lehden parhaimmista sisustusblogeista. Painettu julkaisu voi siis referoida verkkomediaa, jota tuottavat sisustuslehtien lukijakuntaan kuuluvat henkilöt ammattimaisten journalistien sijaan. Valinnanvaraa ja viihdykettä siis löytyy loputtomiin. Parhaimmillaan aikakauslehdet auttavat uuden harrastuksen löytämisessä, tai jopa elämäntapamuutoksen tekemisessä.